Algemene vragen
Per 1 juli 2023 zijn de taken van de LEC-SVH overgenomen door de Landelijke commissie sociale Hygiëne (Lcsh). Eén van de activiteiten die de Lcsh uitvoert, is het voeren van een nieuw register. Dit is nodig om aan de kwaliteitseisen van de overheid te voldoen en het register toekomstbestendig te houden.
Een registratie in het Register Sociale Hygiëne is geldig voor onbepaalde tijd.
De berichtenbox vindt u in uw persoonlijke omgeving.
Het tarief is bepaald op basis van organisatiekosten (direct en indirect) en kosten voor bouw en beheer van het register. Een vergelijking met het “oude systeem” is niet direct te maken, omdat de grondslagen voor verrekening sterk verschillen.
Vragen over registreren en herbevestigen
Mensen met een oude SVH-registratie hebben zich destijds ingeschreven met de voorwaarde dat zij voor onbepaalde tijd in het register staan opgenomen. Omdat de taken van de LEC-SVH door de Landelijke commissie sociale hygiëne (Lcsh) zijn overgenomen, kunnen zij op basis van hun oude registratie, gratis worden bijgeschreven in het nieuwe Register Sociale Hygiëne.
- De kosten voor een registratieaanvraag in het Register Sociale Hygiëne zijn €93,29.
- De kosten voor een registratieaanvraag op basis van een buitenlands diploma of certificaat bedragen €253,50.
Aan het einde van uw aanvraag kunt u direct betalen met DigiD. U kunt het bedrag ook achteraf zelf overmaken. Gebruik hiervoor het juiste kenmerk in de betalingsomschrijving van uw betaling. Zorg ervoor dat uw betaling binnen vier weken na dagtekening van de ontvangstbevestigingsbrief bij ons binnen is. Indien u ervoor kiest om het bedrag achteraf over te maken, houdt er dan rekening mee dat wij pas vanaf het moment van de ontvangst van uw betaling uw aanvraag in behandeling nemen.
Let op! Wordt uw aanvraag afgewezen, dan betalen wij de kosten niet terug.
U heeft vanaf 1 juli 2023 vijf jaar de tijd om uw registratie kosteloos te herbevestigen in het nieuwe register.
Als u niet in het nieuwe register opgenomen wilt worden, hoeft u niets te doen. Alle huidige geregistreerden hebben vanaf 1 juli 2023 vijf jaar de tijd om hun huidige registratie om te zetten in het nieuwe register. Als u niets doet, wordt u na vijf jaar automatisch uitgeschreven. Wilt u meteen uit het register worden uitgeschreven? Gebruik dan het invulbare PDF-formulier.
De maximale termijn voor het behandelen van uw aanvraag bedraagt 12 weken, meestal is dit veel korter. Als uw registratie niet klopt of niet volledig is, kan het langer duren. Zorg er dus voor dat u direct alle eventueel benodigde documenten meestuurt en een eventuele betaling snel voldoet.
Standaard versturen wij een ontvangstbevestiging als wij uw stukken ontvangen hebben.
Heeft u een afwijzing ontvangen en bent u het hier niet mee eens, dan kunt u bezwaar indienen. Meer informatie over de bezwaarprocedure vindt u in uw besluit of op de pagina Bezwaar en beroep.
Beeld: © SVH
Het documentnummer, heet ook wel 'waardepapiernummer' en vindt u meestal onderaan uw diploma, certificaat of verklaring Sociale Hygiëne en bestaat uit meerdere cijfers.
Als er geen automatische match gemaakt kan worden, dan vragen wij u om aanvullend bewijs.
In eerste instantie door het doorgeven van uw naam zoals u bij het behalen van het diploma geregistreerd stond in de Basisregistratie Personen (uw naam kan bijvoorbeeld afwijken doordat u getrouwd of gescheiden bent).
Of door het doorgeven van een documentnummer (ook wel waardepapiernummer). U kunt dit nummer opvragen bij uw opleidingsinstantie, SVH of DUO. Het documentnummer is een niet-verplicht veld, u kunt ook een aanvraag indienen zonder documentnummer.
Als wij u op basis van deze gegevens nog steeds geen match kunnen maken, ontvangt van ons helaas een bericht met afwijzing. Indien u ervan overtuigd bent, dat u wel voor 1 juli 2023 ingeschreven stond in het SVH Register, neem dan contact met ons op via 070-750 0705 of info@registersocialehygiene.nl.
Aan het einde van uw aanvraag kunt u ervoor kiezen om het bedrag achteraf over te maken, dit mag ook door iemand anders gedaan worden. Gebruik hiervoor het juiste kenmerk in de betalingsomschrijving van de betaling. Zorg ervoor dat de betaling binnen vier weken na dagtekening van de ontvangstbevestigingsbrief bij ons binnen is. Indien u ervoor kiest om het bedrag handmatig over te maken, houdt er dan rekening mee dat wij pas vanaf het moment van betaling uw aanvraag in behandeling nemen.
Helaas verstrekken wij geen facturen of betaalbewijzen. Als u aan derden moet bewijzen dat u heeft betaald, dan kunt u dit aantonen aan de hand van uw positieve besluit. U ontvangt dit besluit als u aan alle vereisten, waaronder de eventuele betaling, heeft voldaan. Eventueel kunt u dit nog aanvullen met een bewijs van uw eigen bank waarop zichtbaar is dat er €93,29 of €253,50 (in geval van buitenlandse werkervaring/diplomering) is overgemaakt naar het CIBG/Lcsh.
Een werkgever kan niet controleren wie een herbevestiging heeft gedaan. De verantwoordelijkheid van herbevestiging ligt bij de aanvrager zelf. Deze kan dit controleren door in te loggen bij het register.
De aanvrager heeft vanaf 1 juli 2023 vijf jaar de tijd zich te herbevestigen. Het herbevestigen heeft tijdens deze vijf jaar geen invloed op uw drank- en horecavergunning. Na deze vijf jaar zijn alleen de medewerkers ingeschreven die zich tijdig (gratis) hebben herbevestigd.
Dit was voorheen bij het SVH inderdaad mogelijk. In het nieuwe register zijn de registraties aan DigiD gekoppeld. Hierdoor zijn bulkaanvragen niet meer mogelijk en moet een registratie persoonlijk worden aangevraagd.
Vragen over bewijsstukken
Op de pagina ‘Bewijsstukken’ vindt u alle door Lcsh erkende diploma’s en certificaten die toegang geven tot het register.
Kijk in de lijst met alle erkende mbo-diploma’s. Staat uw diploma niet in deze lijst, dan geeft dat diploma geen toegang tot het Register Sociale Hygiëne.
Kijk in de lijst met erkende hbo-diploma’s. Staat uw diploma niet in deze lijst, dan geeft dat diploma geen toegang tot het Register Sociale Hygiëne.
Heeft u uw diploma behaald voor 1 januari 2015 en stond deze niet geregistreerd bij de SVH? Dan kunt u geen registratieaanvraag indienen bij het Register Sociale Hygiëne. De opleidingen die recht geven op een registratie in het Register Sociale Hygiëne kunt u vinden in de lijst met erkende mbo- en hbo-diploma's op de pagina Bewijsstukken. Het gaat hier alleen om diploma’s afgegeven na 1 januari 2015.
Uitleg over het opsturen van aanvullende gegevens vindt u in het verzoek 'aanvullend bewijs'. Het aanleveren van de benodigde informatie kan per situatie verschillen en is afhankelijk van het gevraagde bewijsstuk.
Vragen over erkenning (voor opleiders)
Op de pagina’s ‘Voor opleiders’ vindt u alle informatie met betrekking tot de erkenning van diploma’s voor cursorisch onderwijs en mbo en hbo.